Tijd om de band te verstevigen en het zonnestralenspel te spelen. Buiten in het gras of in de gymzaal. De hele klas actief bezig met durf, evenwicht en vertrouwen in jezelf en elkaar. Een leuke activiteit als afsluiter vóór of starter ná de zomervakantie. Samenwerken voor fun in het voorgezet onderwijs!
Een onverwacht tussenuur? Even wat anders na een week toetsen? Iets te vieren met je klas? Op zoek naar een origineel onderdeel op de sportdag of open dag? Speel het spel met je klas als klassenleraar, mentor of gymdocent.
Hoe werkt het spel?
De spelleider heeft de instructie tevoren goed doorgenomen en geoefend. Als eerste stap trekken de zonnedragers de touwen strak. Op teken van de spelleider stappen de zonnedragers langzaam een stap naar achteren. Hierdoor komt het platform of de ring omhoog. De leerling die in het midden staat, zal zijn evenwicht zoeken. En als dat lukt, zal hij als een zonnetje stralen. De zonnedragers ontdekken wat zij samen voor elkaar krijgen. Of wat mislukt doordat de zonnedragers hun krachten niet op elkaar afstemmen. Hieronder zijn de brugklassers van Vrijeschool Parkstad uit Heerlen aan het werk.
Na de eerste positieve ervaringen willen veel leerlingen meer. Mogen we ook veren zoals op een trampoline? Ook hier geldt dat de leerling in het midden bepaalt hoe hard dat gaat. Het is aan de begeleider om de leerlingen die de touwtjes echt in handen hebben, te vragen goed te luisteren naar de waaghals in het midden. En hen ook af te remmen als de leerling in het midden daar om vraagt. Sommige durfals willen gelanceerd worden. Kijk hieronder naar 8 seconden actie.
Beschik je over twee spellen dan kun je op een sportdag wedstrijden organiseren waarin levend materiaal of voorwerpen over een bepaald traject verplaatst worden. Dan gaat het om snelheid, behendigheid én samenwerking. Je kunt als begeleider de spelregels aanscherpen als de situatie daarom vraagt. Samenwerken voor fun in het voorgezet onderwijs!
Er zijn twee varianten: de ring en de platformvariant. De ring variant is uitdagender. Met een kunststof of houten platform in het midden vinden deelnemers gemakkelijker evenwicht dan bij het spel met de verzinkte stalen ring. De ervaring leert dat leerlingen vanaf 13-14 jaar meer uitdaging zoeken en voor de ringvariant kiezen.